Terug uit de Spaanse droom

Terug uit Andalusië. Het was mijn zesde keer. En de zon bestaat nog, denk ik altijd als ik er in december ben. Het was er dromerig, zacht en wonderschoon. Ik was eerder aan de oostkant van Andalusië, en daarom koos ik deze keer de westkant. Malaga, Cadiz, Jerez de la Frontera, Sevilla en Ronda. Ik kan alleen maar zeggen dat het prachtig was. (Foto: uitzicht kamer 13 van Parador Ronda)

Verrassend was vooral Cadiz dat als een likkende tong in de zee ligt. Een eiland dat stad is geworden. De tocht van Sevilla naar Ronda door verlaten berglandschappen was ontroerend. We passeerden het witte dorp Zahara de la Sierra dat aan een rots kleefde. Het uitzicht van de parador van Ronda was een ravijn van dik 150 meter (we stonden er recht boven) met een kraag van bergmassieven in de verte.

 

(Foto: Bert met Cadiz op de achtergrond)

En dan was er Picasso in Malaga, De Falla in Cadiz en overal in het landschap hing de poëzie van Garcia Lorca. Verder is onder de sinaasappelbomen in de Moorse hoven de schouderdoek van de flamenco onontkoombaar. En steeds en overal duikt de zon op bij een geweldige temperatuur van 18 graden.

De avonden waren fris, maar het was zacht en het voelde niet echt onaangenaam dat wij aan de koffie zaten op de Sevilaanse San Fernando, terwijl een vriend uit Nederland sms’te dat er papsneeuw in ons thuisland lag. Nu, vers terug in Nederland, zit ik vol Spaanse beelden. En de warme zon bestaat nog. En de terrassen komen straks echt weer. De dagen worden alweer langer…

Een gedachte over “Terug uit de Spaanse droom

  1. Dat is werkelijk een prachtige streek waar je was, ik ben gaan houden van die zuid-kust en de directe binnenlanden erachter, de cultuur is te proeven in de straten en spat van de gebouwen af, en idd is het klimaat er ook in onze winters aangenaam.
    Ben je nog op de oude Expo terreinen geweest in Sevilla?

Geef een reactie

