Feyenoord heeft juist nu de steun nodig!

Het was in 1969. Feyenoord had zojuist van Reykjavik gewonnen met 12-2 voor de Europa Cup 1, de voorloper van de Champions League. Het rood-wit van de Rotterdammers had ik op televisie nog nooit gezien, want we hadden een zwart-wit-toestel. Ik was 9, bijna 10. Mijn grote favoriet was working class hero Willem van Hanegem. Zijn afgezakte kousen waren stoer en dat maakte indruk op het jonge voetballertje dat ik was. Ik liet ze ook afgezakt, mijn kousen. Van Hanegem was mijn idool. Meer dan Cruijff die ik ook bewonderde. Ik stond dan ook op een tweesprong, daar in 1969. Werd het Ajax of Feyenoord?

We spreken over de jaren dat het Nederlandse clubvoetbal aan de Europese top zat. Niet een beetje aan de top, maar absoluut aan de top. De mooiste jaren moesten nog komen, toen, maar eigenlijk was elk Europa Cup-avondje een feest. Clubs als AC Milan, Real Madrid en Liverpool kwamen met bibberende knieën naar Amsterdam of Rotterdam.

Ik koos voor Feyenoord, op 18 september 1969. Niet voor Ajax, hoewel de Amsterdammers me ook wisten te bekoren. Maar kwam het er op aan, dat Feyenoord en Ajax elkaar troffen, dan was mijn Harderwijkse hart Rotterdams van kleur. Mijn vader hield wel van een grapje en liet mij plechtig zweren dat ik vanaf die dag Feyenoorder was.

Er is veel gebeurd sinds 1969. Feyenoord pakte een paar landstitels, KNVB-bekers, UEFA-cups en de Europa Cup en de wereldcup in 1970. Ik herinner me dat nog goed. Die finale in Milaan tegen Celtic was een zindere avond. De wedstrijd werd live uitgezonden op televisie, Herman Kuiphof versloeg de wedstrijd en na 90 minuten was het 1-1. Een van de aanwezigen in de studio, geen idee meer wie het was, voorspelde dat Feyenoord met 2-1 zou winnen. En dat gebeurde.

Gisteren verloor Feyenoord met 10-0 van PSV. Het is een nederlaag van onooglijke proporties, een diepe vernedering van elke Feyenoorder. De nederlaag zal niet zonder gevolgen blijven, mag niet zonder gevolgen blijven. Feyenoorders hebben sinds 1970 best eelt op hun ziel gekregen. Er waren behalve successen ook veel teleurstellingen. Tientallen spitsen werden gehaald en weer afgeserveerd.

De Kuip, dat schitterende stadion met zijn  hondstrouwe publiek, bleef altijd maar volstromen. Wat er ook gebeurde, Rotterdam-Zuid bleef achter zijn team staan. Spelers wilden dolgraag voor Feyenoord spelen. Wie wil niet als idool op de Coolsingel staan? En nu dus die 10-0.

Er is geen uitzicht op snelle verbetering. De beste spelers van Feyenoord zijn geblesseerd voor langere tijd, er is een grote schuld, het geld is op. Havenbaronnen of andere economische grootheden staan niet in de rij om de ploeg uit de put te trekken. Rotterdam heeft geen locale trots meer. Eén van de grootste havens van de wereld heeft geen voetbalvereniging waarmee je indruk maakt.

Het is een reden te meer om nu achter dit Feyenoord te gaan staan. Hoe er geld moet komen, weet ik niet, maar Rotterdam-Zuid mag zijn trots van weleer niet laten vallen. We zijn geen topclub meer. Op dit moment niet. Heel Nederland hoopt erop dat dat wel weer zal gaan gebeuren, maar op dit moment is Feyenoord doodziek. En een zieke patient heeft fruitmanden nodig. In de vorm van de steun van tienduizenden Feyenoordsupporters.

Uitfluiten heeft geen zin. De jonge garde komt er aan. Het worden moeilijke jaren in Rotterdam-Zuid, maar niemand in de Kuip is erbij gebaat spelers uit te joelen. Ze op hun verantwoordelijkheid wijzen, dat is prima. De club heeft steun nodig om niet te degraderen.

En natuurlijk moeten Been en Beenhakker blijven. Hun kwaliteiten staan voor mij niet ter discussie, en je moet toppers ook dieptepunten gunnen. Die gaan er straks dubbel zo hard tegenaan. Ze horen bij de club. Als je hen weg doet, doe je Feyenoord weg. Als de club ten onder moet gaan, is het strijdend en met de steun van al die honderdduizenden die De Kuip als hun thuishaven in het voetbal zien.

Maar we gaan niet ten onder, en er zal een wonder gebeuren. Zulke dingen geloofde ik in 1969, en ook nu geloof ik er nog in. Feyenoord komt er weer bovenop. En degene die nu leedvermaak hebben, zullen straks hun wonden likken. Komop, Feyenoord. Vecht je weer naar boven!

Geef een reactie

