Inspirerend: Slagerij van Kampen voor de dynamiek; Huub de Kort voor de rust, oftewel: van Alphen naar Alphen

Het was een mooi weekend. Ik bezocht de Slagerij van Kampen in het theater van Alphen aan den Rijn zaterdag. En vandaag, maandag, had ik een snipperdag en mocht ik op bezoek bij Huub de Kort, een kunstschilder, in Alphen Chaam. Een ideetje van wederzijdse vriend, Joris, die vond dat Huub en ik eens moesten praten. Het waren inspirerende momenten. De Slagerij van Kampen had de hele week gewerkt aan zijn nieuwe show. Het theater van Alphen aan den Rijn was voor dat doel afgehuurd, en locale bewoners hadden de band al een paar keer gesignaleerd bij het locale eetcafé. De Slagerij staat altijd garant voor dynamiek en energie, en ook deze keer werden we niet teleurgesteld.De nieuwe show zat vol nieuwe techniek, met name op het gebied van licht. In de drumkits waren lampen bevestigd en volgens één van de  bandleden kan er gesproken worden over een technische wereldpremière.

Tussen het gebruikelijke percussiegeweld van de band, dat geraffineerd wordt ondersteund door de toetsen van de vaste Slagerij-keyboardman Robin van Vliet (bekend van samenwerkingsprojecten met Racoon, Anouk en de Urban Dance Squad), zaten een paar wonderschone akoestische composities; een van Gijsbert Zwart en Robin met drumstokken op de gitaar, en één van Clara de Mik op een houten kist, melodische percussie waarvan ik de naam steeds maar niet verstond: lark drum of logged drum of iets anders. Het geluid was betoverend.

Als je veel in de zakenwereld rondloopt vergeet je de creativiteit nog wel eens. Het gepraat over begrotingen, stappen maken, projectplannen en verandertrajecten vereisen wel creativiteit, maar meestal zijn de meetbare items de grondtoon van de gesprekken. Om niet al te saai te worden, heb ik zo’n Slagerij af en toe nodig.

Dat geldt ook voor mijn bezoek aan de innemende schilder Huub de Kort. Heb ik ook nodig. Op een regenachtige maandag mocht ik samen met mijn  kameraad Joris genieten van zijn kleurrijke werk en de toelichtingen daarop, las ik zelf een paar eerste opzetjes van gedichten voor in zijn atelier, en reden we door het mooie Brabantse land van Tilburg naar Alphen(-Chaam).

In het gemeentehuis hingen nog meer schilderijen van Huub. Ik merkte dat zijn werk en de gesprekken daarover mijn tempo vertraagde. En dat was prettig, dat vertragen. In de rust van kleur en vorm ontstaan nieuwe ideeën en dat was precies wat ik wilde, besefte ik even later boven mijn Leffe dubbel in een oud café in Alphen Chaam.

(De schilderijen die hier gefotografeerd zijn zijn van Huub de Kort. Indien iemand contact met de schilder zoekt, kan dat via mijn mailadres pitcher.support@hetnet.nl )

Geef een reactie

