De herfst komt: tijd voor Coetzee!

Telkens als ik boeken van Coetzee lees, en ik heb ze uit pak ik een nieuwe. Deze zomer las ik ‘Wachten op de barbaren’ en ‘Zomertijd’ en de rustige manier van vertellen, de intrigerende inhoud, de onalledaagse karakters en de voor iedereen herkenbare diepgang hebben me weer volledig in beslag genomen.

Ik heb al regelmatig over Coetzee geschreven. Het is gewoon een geweldige schrijver. De internationale erkenning is er. Hij won de Nobelprijs. Dat wordt op ‘Wachten op de barbaren’ aangegeven door een stickertje dat lijkt op de stickertjes die op bekroonde wijnflessen geplakt zitten.

In ‘Zomertijd’ zien we hoe Coetzee zichzelf vanuit het perspectief van anderen beschrijft. Je zou het kunnen zien als een autobiografie, maar het is een kritische autobiografie. Hij komt er niet uit als een held. Hij is introvert, eenzelvig, een leraar die het met zijn leerlingen houdt en hij houdt zich afzijdig van het onderwerp apartheid. Als Zuid-Afrikaanse blanke, denk je dan als lezer, had hij iets meer kunnen doen.

Het is knap om over jezelf te schrijven en dan weinig sympathie op te roepen. Wel interesse. Want boeiend is hij voortdurend. Vooral ook omdat hij zo weergaloos ingetogen en prachtig schrijft. In ‘Wachten op de barbaren’ is dat op werkelijk op iedere bladzijde het geval.

Mooie, vaak korte zinnen. Geen woord teveel. En een bijna achteloze spanningsopbouw. Meestal gaat het over mannen in zijn boeken. Zelden zijn het helden. Het zijn de mannen die je terugvindt in de kantlijn van het leven. De opbouw van de boeken is oorspronkelijk, Coetzee experimenteert veel met vorm. Het zijn echte herfstboeken.

Ik heb ze nu echter even aan de kant gelegd, want anders lees je niets anders meer. Ik ben begonnen in een oude reus. ‘Moby Dick’ van Herman Melville. De Don Quichot van de oceanen.

Een gedachte over “De herfst komt: tijd voor Coetzee!

  1. Hi Bert,
    Heb n.a.v. je bericht op de Nobco discussiegroep naar je blog gekeken. Prachtig blog, die mijn beeld over jou gunstig heeft uitgebreid.
    Veel succes met de workshop voor de Nobco. (Ik zal er niet zijn). Ik heb je blog toegevoegd aan mijn favorieten en zal van tijd tot tijd kijken.
    Hartelijke groeten,
    Pam Comijs

Geef een reactie

