Groen en stadsvernieuwing; blijft het mooi?

De gemeente Alphen aan den Rijn is altijd een geweldige gastheer geweest voor projectontwikkelaars. En dat bedoel ik niet positief. Toen ik mijn dichtbundel over Alphen vervaardigde, werd ik geïnterviewd door de locale media. Ik mopperde toen op de gemeenteraden van de afgelopen jaren. Ze hebben het namelijk goed gevonden dat Alphen aan den Rijn op een aantal plaatsen erg lelijk is gemaakt. Overal waar je mooie plekjes ontdekt, hebben ze er een of meer horreurs van gebouwen neergezet. Wie haalt het nu in zijn hoofd om een paar flats neer te zetten aan de rand van een romantische waterplas als Zegersloot? En welke mesjochene bedenkt een middenhoog gebouw aan de rand van het 19e eeuwse Bospark?Huizenbouw stond altijd voorop. En dat werd rigoureus gedaan. Landschappelijk schoon had nooit een hoge prioriteit. Eerst hakten ze de sfeervolle gebouwen uit het verleden weg en toen kwam de moderne tijd langs. De moderne tijd? Welnee. Zie het Thorbeckeplein. Nog niet zo lang geleden was dat ultramodern. Nu is het verouderd. Het gaat ferm op de schop. En hoe  vinden we het over 25 jaar? Ik vrees nu al het ergste.

In de jaren negentig-woonwijk Kerk en Zanen speelt op dit gebied ook iets. Deze woonwijk is een hogeschoolvoorbeeld van stadsuitbreiding en dat moet nu eenmaal. In Kerk en Zanen is het trouwens best aardig gedaan. Er zit veel variatie in de huizenbouw en velden moeten nu eenmaal soms worden volgebouwd om je inwoners een fijne woning te geven. Daarbij is er altijd veel groen in woonwijken, omdat de bewoners allemaal graag een tuintje hebben.

Kerk en Zanen heeft een tekort aan groen. Er zijn internationale afspraken over het aantal vierkante meters groen, maar daar heeft de gemeente hier geen rekening mee gehouden. Oorzaak is natuurlijk geld. Zet ergens een gebouw neer en je hebt een zee aan inkomsten. Dan ga je geen groenstroken sparen, die je niets opleveren. Weg met die ruimte, hou op over mooie landschappen.

In Kerk en Zanen heb je de zogenaamde ‘Groene Vinger’. Hij is intussen vermaard. Het is een groenstrook middenin de nieuwbouwmoloch. Voor de Alphenaar is het verhaal bekend. De gemeente wilde daar ‘urban villa’s’ neerzetten. Met deze prachtige term worden vier zeventien meter hoge gebouwen bedoeld, waar vooral senioren in worden opgesloten. Ordinaire smakeloze flats dus.

Burgerinitiatieven hielden het tot nu toe tegen. Met goede argumenten. Men wil daar geen urban villa’s. Zelfs seniorenverenigingen vragen zich af wat hun doelgroep daar te zoeken heeft. Ver van het dynamische centrum. En eindelijk staat de gemeente open voor varianten. Eindelijk komt ze uit haar gepassioneerde liefdesrelatie met de projectontwikkelaars los. In de varianten is er zelfs ruimte voor een natuurgebied.

De Long van Kerk en Zanen mag niet dichtslibben. Als je Alphen een beetje aantrekkelijk wilt maken voor nieuwe inwoners, dan moet je ervoor zorgen dat je met je vingers afblijft van dit soort gebieden. Iets karakteristieks moet er toch blijven, vindt u niet? Of bent u het eens met de Gemeenteraad ter bevordering van de Lelijkheid?

Vrije uitzichten doen iets met mensen. Niet voor niets gaan mensen naar de zee of naar de bergen. Landelijkheid wordt fijn gevonden. Niet voor niets gaan mensen naar Frankrijk. Waarom zou Nederland moeten veranderen in een dichtgeslibde kransslagader? Maak dus iets moois van de Groene Vinger, en bedenk voor de toekomst (Gnephoek!) interessante woonwijken, waarin karakteristieke elementen zitten en de nodige ruimte. En laat mij mijn gedichten schrijven, zoals deze uit mijn bundel ‘Vandaag is de rivier mijn bruid’:

het was bij het slootje

zei hij lachend

daar ben ik opgegroeid

een hengel om een vis te vangen

een stok om ver te springen

en in een halflek bootje

naar een andere sloot geroeid.

ik had geen groot verlangen

naar verre vreemde dingen

ik lag in gras

en luisterde naar het zingen

van vogels

en deed of ik hun koning was

en ’s avonds lag ik uitgeput

van het vissen, springen,

het groen doorkruisen

dan verliet ik

mijn zelfgebouwde hut

en hoorde de wind

in de bomen ruisen

Een gedachte over “Groen en stadsvernieuwing; blijft het mooi?

  1. Er hoeft niets verzonnen te worden voor de groene vinger.
    De bewoners zijn blij met hun groenstrook, de koeien, paarden en schapen, het landelijke karakter. Er hoeft geen stads agrarische boerderij te komen, zeker niet met de valse voorwendselen van dreigende bebouwing.
    Die dreiging is er niet (geïnformeerd bij de gemeente)!
    Laat de strook zoals die is, zoals die was toen wij hier kwamen wonen en zoals die nog vele jaren zal blijven: groen met dieren

Geef een reactie

