Heleen Langkamp raakt aan de grote thema’s

Vorig jaar kocht ik twee schilderijen van Heleen Langkamp. De aankopen waren het gevolg van een lange zoektocht naar werk van enige kwaliteit om op te hangen. Eén van de twee werken was een opdracht. Heleen maakte een werk op basis van een gedicht van mij. Een gedicht dat ik maakte over de dood van een vriend van mijn broer. Dat gedicht schreef ik toen hij terminaal dreigde te worden. Maar hij leefde door. En pas anderhalf jaar later stierf hij. Op de dag van zijn begrafenis kwam Heleen het schilderij bij me afleveren. Dit was volledig toevallig. Voor zover toeval bestaat. Ik maak dat soort zaken namelijk voortdurend mee.

Terug naar Heleen Langkamp. Op haar website (www.heleenlangkamp.nl) noemt zij zich ‘visual artist’. Ze maakt objecten, schilderijen en films. Altijd gebaseerd op een idee, valt me op. Ze mag gerust een denker genoemd worden. Haar filosofische inslag zie je weerspiegeld in haar werk. Een object van meer dan 1000 dia’s bevat het levensreisverhaal van een mevrouw, die de dia’s beschikbaar heeft gesteld.

Bij het beeld ‘Babel’, een boekentoren, heeft ze zich laten inspireren door de Dominicanen, die ondermeer het goede zoeken door studie. Het geeft maar aan dat de grote thema’s aan Heleen wel zijn besteed. Evolutie, dood, goed en kwaad. Met haar werk maakt ze er nieuwe verhalen van.

De thema’s ‘verandering’ en ‘proces’ hebben een sterke invloed op Langkamps werk,dat op ervaringen gebaseerd is en de waarnemer met vragen achter laat. Zelf heb ik ook de nodige vragen over een schitterend schilderij dat ik van haar kocht. ‘Houses’ heet het.

Het ziet er modern uit, maar ook middeleeuws. De huizen lijken te weerspiegelen in water, waardoor het eigenlijk pijlen worden. Het totaalbeeld is aantrekkelijk maar allesbehalve vrolijk. Ik vraag me elke dag af wat haar heeft bewogen tot het werk. Ik heb het haar wel eens gevraagd. Maar dan komt er geen duidelijk antwoord. Haar woorden gaan verloren in een paar gedachten.

Het wordt tijd dat Heleen Langkamp meer erkenning gaat krijgen. Bezoek haar site en je begrijpt waarom.

Geef een reactie

