Het ritme van je hart (hartritmestoornissen deel 3)

Op een kunstblog artikelen over het hart. Waarom is dat? Omdat er geen kunst zou zijn zonder een goed werkend hart. Dat om te beginnen. Maar ik publiceer vooral over hartritmestoornissen zodat anderen er wat aan hebben. Anderen die het ook hebben. Het is zo’n vervelend kwaaltje, dat er best iets verder gekeken mag worden dan nu wordt gedaan.  Mensen gaan gebukt onder de verder ongevaarlijke kwaal. Ze slapen er slecht van, raken ontregeld en soms kunnen ze niet meer werken, omdat ze overdag domweg in slaap vallen. De kwaal zelf mag dan ongevaarlijk zijn, de effecten zijn erg vervelend. Dus zijn we op deze blog nog niet klaar met de hartritmestoornissen.Na eerdere mijn artikelen over mijn hartritmestoornissen van een paar weken geleden, zijn er weer nieuwe ontwikkelingen. Ik maak er echt een onderzoek van, omdat de huidige diagnose en aanpak mij niet diepgravend genoeg zijn. Mijn Alphense cardioloog is een sympathieke en deskundige man, die rustig de tijd voor je neemt, maar niet veel verder komt dan pillen en de opmerking dat dit soort zaken nu nu eenmaal gebeuren, en dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Het komt erg vaak voor, en bij mij is er een heel mild regime. Hij heeft ongeveer 12 fases van behandeling, en we zitten nog maar in fase 1. Dat is 100 milligram flecainide en 5 milligram bisoprololfum. Voorlopig werkt die combinatie. Ik kreeg maar één hartritmestoornis in de tijd dat ik dit gebruik.

De pilletjes zorgen in elk geval voor een goede nachtrust. Mijn hartritmestoornissen komen in de nacht, wanneer ik van dynamiek naar rust ga en omgekeerd, in de ochtend. Op zichzelf zou je kunnen zeggen dat hiermee het probleem getackled is, maar dat is nog niet zo. De oorzaak is nog onbekend. Men weet technisch te beschrijven wat het is, maar mijn vraag is: waar komt het vandaan?

Ik beschreef al eerder de symptomen:

-de hartritmestoornissen komen altijd in liggende positie;

-ze treden altijd op wanneer ik ‘in mijn rust kom’ of er juist weer uitga;

-ze treden zelden op als ik een rustige dag achter de rug heb, zonder computerstress;

-ze treden altijd op na dagen van wat grotere maaltijden;

-ze treden altijd op bij consumptie van teveel koffie of alcohol (koffie is heftiger dan alcohol, ik krijg geen ritmestoornissen bij een glas wijn en ik krijg ze soms zonder dat ik gedronken heb); en

-ze lijken vaker op te treden na sportinspanningen.

Er zijn vaker dan eens hartfilmpjes gemaakt, een echo liet een rustig beeld zien. Niets aan de hand daar, het hart kan wat ‘stroever’ worden als je ouder wordt, zegt de cardioloog.  Geen punt dus. Maar ondertussen komen de ritmestoornissen wel als je geen pillen slikt. Rara…?

Bloedonderzoek vertoont een goed cholestorol, de bloeddruk is meestal perfect, er is nu een leverenzym dat van slag af is (kan van de medicijnen komen, zegt de arts) en tenslotte is daar de ietwat verhoogde waarde van de schildklier. Bij de schildklier meet men twee waarden; één die effect heeft op de schildklier, de andere is die van de schildklier zelf. Die laatste is bij mij nog niet gemeten.

Eigenlijk heb ik van meet af aan gedacht aan de schildklier. Als ik het doordenk, kan zo’n ritmestoornis best een oorzaak hebben die in stress ligt. Stress mobiliseert adrenaline, en bij dat proces is de schildklier betrokken. De volgende stap in dit proces zal dus zijn: onderzoeken van de schildklier. Binnenkort naar de poli.

5 gedachtes over “Het ritme van je hart (hartritmestoornissen deel 3)

  1. Vanmiddag na mijn interview met BNR kreeg ik weer een fikste stoornis. Ik had me opgeladen en van het interview spat de passie af, maar of dat nou zo gezond is?
    Ik tendeer meer en meer naar de laatste alinea van dit artikel. Ik creeer stress zonder dat ik me daar heel erg bewust van ban. Mogelijk ontstaat er een verhoging van de werking van de schildklier; ik kom op dit idee omdat niet alleen mijn hart mee doet, maar ook andere dingen.
    De stoornissen zitten dan aan het einde van het proces dat begint met geestelijke klachten.

    Ik moet zeggen dat mijn hoofd altijd razendsnel is geweest en dat ik niet vind dat ik de balans tussen hoofd en de rest al heb. Enige hyperactiviteit is ooit vastgesteld. En ik heb altijd overdoses aan energie gehad. Van nature.

    Ik ben benieuwd of andere mensen met ritmestoornissen ook sporen van hyperactiviteit en self arranged stress mee hebben gemaakt.

  2. Nog iets. Overactivatie van de hersenen lukt bij mij altijd goed (-: Intussen begrijp ik dat dat effecten heeft op de hypofyse en/of de schildklier.
    Hier houdt endocrinologie zich mee bezig. Nieuw voor mij vandaag was dat ik las over ‘ gloiter’ , ‘ krop’ in de volksmond. Een schildkliervergroting die o.a. leidt tot hartritmestoornissen.

    Intussen durf ik wel vast te stellen dat hartritmestoornissen het uitstroomgebied zijn bij mij van een paar dingen: wanneer ik in te hoog tempo werk (wat ik graag doe), wanneer ik een glaasje teveel drink (wat ik niet meer kan doen).

    Deze informatie geef ik overigens om er anderen mee van dienst te zijn. Ik lees weinig neurologische benaderingen van hartritmestoornissen in de fora, terwijl er absoluut een verband kan zijn.

  3. Beste Bert,

    Ik ben 45 en vertoon dezelfde symptomen als dat jij beschrijft al sinds mei 2002. (heb o.a. tot 2 x toe onder narcose cardioversie gehad omdat het niet weg wilde gaan). Ik ben al wezen praten met verschillende cardiologen maar ben met enkele voorvallen per jaar een te licht geval om er operatief wat aan te doen. Ik slik daarom dagelijks 200 gr tambocor op advies van de cardioloog. Maar ondanks dat komt het af en toe toch weer voor. Ik heb er tot februari van dit jaar 3 jaar geen last meer van gehad, dankzij de medicijnen (denk ik dan). Op vrijdagnacht na terugkomst van wintersport en net ca. 12 uur achter het stuur te hebben gezeten, sloeg het in m’n slaap rond 04.00 uur weer toe. Heb een extra tambocor genomen maar voelde me dusdanig ongerust dat ik naar het ziekenhuis ben gegaan, daar verdween het om 07.30 uur vanzelf.

    Deze week, na 14 dagen intensief lijnen, 4 kg afgevallen, en vrijwel geen suiker-inname en geen alcohol, was het 4 augustus weer raak. Wederom, net als bij jou, in rust toen ik net een kwartiertje sávonds op de bank zat. Tambocor erin en na 2 uur was het weer verdwenen. Tot m’n verbazing gebeurde het gisterenavond rond 24 uur weer nadat ik net 20 minuten in bed lag. Zelfde ritueel en het was na ca. 30 minuten weg.

    Ik ben zelf ook een wijnliefhebber, maar ik begin te denken dan suiker, alcohol en voeding er blijkbaar dus ermee te maken hebben.
    Het vreemde is als ik nu dus 2 weken geen suiker en alcohol gebruik komt het ineens 2 x kort achter elkaar voor. (ontwenningsverschijnselen ??)

    Als ondernemer met een eigen bedrijf en personeel, en een druk gezin met 4 jonge kinderen, ervaar ik uiteraard ook wel eens stress. Maar ik ben me daar lang niet altijd bewust van.

    Hartritme-stoornissen zijn voor mij ongrijpbaar en onbegrijpelijk. Het laat zich niet voorspellen en het frustreert me enorm.

    Wellicht aardig om ervaringen uit te wisselen en er wijzer van te worden. (met de cardioloog kom ik ook niet veel verder dan de dooddoener “leer er maar mee leven”)

    Met vriendelijke groet,
    Edwin Bouman

  4. Ik red het goed op dit moment, Edwin, al moet je dat altijd met enig voorbehoud zeggen. Een betablokker en een tambocor zorgen voor evenwicht rondom mijn hart. Maar ik doe nog steeds onderzoeken. Schildklier bleek goed, en ook verder prima functies.
    Vanochtend nog wat allergie testen. Ik vermoed wel enig verband, al kan het ook nog een reactie op giffen zijn. Ik drink een zeer matig wijntje op dit ogenblik, en dat kan, dat bevalt. Ik had vreemde reacties op koffie en ook op caffeinevrije koffie. Vorige week nam ik 1 dag decaffe en het was gelijk weer mis. Geen hartritmestoornissen, maar da’s logisch met die pillen. Voor de rest het zelfde gevoel.
    Afvallen is misschien een oorzaak. Mijn 1e ritmestoornis kwam in een periode dat ik ook afviel, maar zekerheid heb ik daar niet over.
    Ik heb toch ook wel wat overgewicht. Volgens de dokter een reden, en snel eten doe ik ook wel eens en ook daar word je dan niet helemaal lekker van.
    Dit klinkt allemaal somberder dan het is. Grosso modo gaat het prima.

  5. Reeds 20 jaar heb ik hartritme stoornis. Volgens cardioloog gevolg van wielrennen. 15x cardioversie en 2x ablatie waarbij na verloop van tijd stoornis terug kwam. Een relatie is er met wijn. Nu geheel wijn vrij.Na jaren met succes ritmoforine te hebben gebruikt bijna geen last meer. Nu werkt dit medicijn niet meer. Nu Selokeen 50 mg en Tambocor 2×100 mg. Met de selokeen kan ik wel stoppen met sporten. In vakantie ben ik met dit medicijn gestopt (afgebouwd). Twee weken heel intensief gefietst in Fr. Na twee weken geheel foute boel. Hartslag ver boven de 200. Weer selokeen opgestart. Nu kortademig, gevoel van flauwvallen, slecht slapen, jeuk, Ga weer afspraak maken voor ablatie. Mijn cardiollog raadt dit af. Moet er maar mee leven. Hij stelt voor de stoornis te accepteren en met een kruid dit enigszins te controleren. Hierbij wordt wederom energie stukje minder. Stress heeft invloed heb ik gemerkt echter nu niet meer werkzaam en geen stress. Juist nu verergert HRS. Ook veelal bij overgang rust naar arbeid en andersom. Vraag: Bent u al verder in zelfsonderzoek naar HRS?

Geef een reactie

