Eric van Sauers oppervlakkig? Integendeel.

Gisterenavond was ik naar ‘Ridder’, een cabaretshow van Eric van Sauers. En dat viel me erg mee. Ik volg zo’n zes cabaretvoorstellingen per jaar in het theater om de hoek bij het huis van mijn vriendin. En dit was bepaald niet de slechtste. Misschien is het woord ‘cabaretier’ niet de juiste aanduiding en moet ik spreken over ‘stand up comedian’.

Dat het mij verraste heeft te maken met mijn verwachting. Ik vond tot gisterenavond Van Sauers een soms grappige maar weinig diepgaande macho. Nu ben ik al eens eerder verrast door Heleen van Royen. Uit de pers kreeg ik voordat ik ooit ook maar een boek van haar gelezen had de indruk dat ze louter snel wilde scoren met seks. Op de televisie hoorde ik haar ineens een verband leggen tussen zichzelf en Leo Tolstoj.

Met Van Sauers maak je iets vergelijkbaars mee. De vernietiging van je vooroordeel is al een feit aan het begin van de show. Van Sauers opent met…klassieke muziek. Met Vivaldi om precies te zijn. En in een erg grappige show blijkt dat niet de enige interesse van van Sauers.

Zo heeft hij het over Don Quichot en over Stephen Hawking. Dat klinkt nu een beetje zwaar, maar nergens wordt het vervelend in de anderhalf durende show van deze cabaretier. Integendeel. Ik zal er niet teveel over vertellen maar het indrukwekkende nonverbaal en het vrolijke motoriek van van Sauers maken het een lust om naar hem te kijken.

En voor de doordenkers: Van Sauers houdt zich niet met kleine thema’s bezig. Zijn anekdotes mogen er zijn en hebben bijna altijd een diepzinnige achtergrond. Het ziet er zo makkelijk uit, zo licht ook, maar door de teksten heen klinkt de denker. Mooie show. Je moet er heen.

Geef een reactie

