Over blogs, twitteraccounts en tradities

Waarom schreef ik ‘Goeroegetwitter’, een boek waarin de denkbeelden van 49 ‘goeroes’ zichtbaar worden? Waarom vond ik het nodig om hun ideeën vast te leggen? Het antwoord is simpel. Om te voorkomen dat hun intelligentie verloren gaat in de enorme kakafonie aan denkbeelden van deze tijd. Ik zal dat toelichten in onderstaand artikel, dat vandaag ook gepubliceerd is op Managementsite. We leven in het westen in een cultuur die meer vooruitkijkt dan terug. Historici zijn minder populair dan ‘zieners’ als Adjiedj Bakas. De behoefte om in een traditie te staan is de afgelopen decennia dan ook sterk minder geworden. Aan het begin van de jaren tachtig citeerden mensen nog graag een denker die hen beïnvloedde. Dat is minder geworden.

Het voordeel hiervan is dat er ruimte is voor vernieuwing. Met de instroming van nieuwe technieken (internet, schone technologie, ondersteunende elektronica) brengt dat intussen een kleine revolutie teweeg.

Een Umwertung aller Werten dreigt nog niet, maar wel zien we een verandering in beleving van de werkelijkheid optreden.  Dingen versnipperen en worden fragmentarisch. Het leven wordt een beeldscherm met opmerkelijke informatie, om onze aandacht te trekken.

Men is minder op zoek naar een denkstelsel of grondprincipe dat het leven draagt. Het leven kent vele verschijningsvormen en hoeft zelf niet verklaard te worden. Men neemt de verschijnselen voor wat ze zijn, en zoekt naar dingen die een lekker gevoel geven.

Manieren om het leven te verklaren, tradities zo u wilt, tellen minder onder westerse jongeren. De meesten zijn tegen oorlog (wie niet?) en hebben wel enig bewustzijn over milieu en maken zich zorgen over de bedreigde natuur, maar daarvoor hoef je niet verbonden te zijn met een traditie die je denken vormt. Bij onze grootouders was dat nog volkomen anders. De wereld kan snel veranderen en doet dat ook steeds.

Je zou kunnen spreken van ‘ontworteling’. Tradities zijn te vergelijken met bomen die uit de grond zijn getrokken. Ze worden aan moten gehakt en niemand maakt zich echt zorgen in het westen. Ik wel. Ik heb het gevoel dat de westerling meer en meer verandert in een blad in de wind. Staat de wind naar het oosten, dan waait het blad mee. Waait hij in een andere richting, het blad volgt.

Traditie zorgt ervoor dat mensen een thuis hebben in een snel veranderende wereld. Het is een uitkijktoren die panorama biedt over een snel wisselend landschap. En bovendien biedt ze ‘tools’ om moeilijke perioden als een crisis door te komen. Mijn boek ‘Goeroegetwitter’ heeft geen ander primair doel dan mensen deze tools aan te reiken. Ze bundelt de belangrijkste denkbeelden van de belangrijkste business goeroes. Om  het denken van mensen een thuishaven te geven.

De lezer zou ‘Goeroegetwitter’ kunnen zien als een moderne encylopedie. De uitgever en ik hebben bewust  gezocht naar een vorm die past bij deze tijd. Ik heb de denkbeelden bestudeerd van de managementgoeroes, en de denkbeelden herschreven in ‘tweets’. Tussen de 13 en 15 per goeroe. Hiermee zijn denk- en ervaringstradities voor het nageslacht bewaard gebleven. En wel op een manier die toegankelijk is voor generaties van deze tijd.

De tweets lezen gemakkelijk weg. Je neemt kennis tot je in een paar ogenblikken. Dit kan op het strand, achter de studeertafel, in de trein en zelfs in de file. Er is geen snellere manier om je managementkennis op peil te brengen. Ik denk dat veel mensen baat hebben bij die kennis. Zeker in crisistijd. Het zal ze op ideeën brengen.

Zo nemen ze kennis van evaluaties van de crisis in de jaren tachtig. Ze lezen dat je niet bang moet zijn om je zekerheden overboord te zetten. Ze krijgen iets mee van de discussie  die momenteel plaatsvindt over ander leiderschap: van korte termijn scoren naar een meer duurzame en etische manier van zaken doen.

‘Goeroegetwitter’ verwijst naar boeken en weblocaties van de goeroes. Als je geboeid bent geraakt door iemand, kan je je verder verdiepen. Op die manier hebben we gehoopt recht te doen aan de goeroes.

Als ik al reclame maak voor dit werk, dan is het niet primair om commerciële redenen. Het gaat me erom dat jonge generaties geïnteresseerd raken in het gedachtengoed van de generaties voor hen.  Met ‘Goeroegetwitter’ probeer ik ze in een lijn van voortschrijdend inzicht te krijgen. Het is aan hen om op de schouders van hun voorgangers nieuwe einders te zien.

(Bert redigeert de twitteraccount ‘Goeroetweets’)

‘Goeroegetwitter’, Bert Overbeek,  € 14,95, uitgeverij Haystack, ISBN-13: 9789077881774

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s