Carice van Houten en haar muziek; 4 juni in Vredenburg

Jenny Arean, Theo Nijland, Joni Mitchell, maar ook Bach, Debussy en de vier Letzte Lieder van Richard Strauss. Geen kleine namen. Het is de muziekkeuze van Carice van Houten. Op vrijdag 4 juni zal ze in Vredenburg haar levensverhaal aan Conrad Maas vertellen (http://www.vredenburg.nl/agenda/festivals/438/De_Nacht_van_Carice). En ik vind dat interessant. Wie mijn blog een beetje volgt, zal merken dat ik fan ben van klassieke muziek en van Van Houten. En dat laatste is niet zo moeilijk, want dat is de rest van Nederland ook. Ze is een puike actrice en ze straalt zowel toegankelijkheid als nuchterheid en gevoeligheid uit; eigenschappen waar we in Nederland dol op zijn.

Oude klasgenoten van haar vertelden dat Carice in haar studietijd wel eens nachtwandelingen maakte. Ik vermoed een rusteloze geest; een kenmerk van veel talent. Als ik de veelzijdigheid van haar muziekkeuze zie, lijkt Carice zeer breed geïnteresseerd. Ze moet een interessant en rijk leven hebben met al die dingen die ze nog kan gaan beluisteren. Gisteren bij De Wereld Draait Door had ze het ook nog over Elbow en Rufus Wainwright. Van Houten is als een enzym dat van alles bij elkaar brengt en samenvoegt.

Als trainer en coach (mijn vak) kom je dat af en toe tegen, meestal bij creatieve geesten, waar ons bedrijfsleven nu eenmaal niet rijk aan is. Sommigen zeggen graag van zichzelf dat ze creatief zijn, maar dat blijkt dan meestal nergens uit. Het is in het bedrijfsleven, waar mensen meestal andere kwaliteiten hebben, gewoon interessant om dat over jezelf te zeggen.

Volgens Daniel Offman’s kernkwadranten is de valkuil van creatieve geesten dat ze ‘chaotisch’ zijn (zie blz 105 van mijn nieuwe boek ‘Goeroegetwitter’). Mensen die creatief zijn, hebben meestal moeite met focussen: je richten op één ding tegelijk. Uit wat ik zo van Carice van Houten hoor en zie, concludeer ik voorzichtig dat het voor haar lastig is om zich op één ding te richten.

Ik weet het niet want ik ken haar niet, maar het lijkt er op. Dan hoor je dit, dan zie je dat, en je vindt alles mooi, en dan gist de geest en wil maar niet tot rust komen, en dan maak je een nachtwandeling want de nacht is mooi en stil en omsluit je als een rustgevende vriend. En heel langzaam wordt het dan stil in je hoofd.

Het laat zien dat het grote talent Carice van Houten nog heel wat brandstof heeft om de kachel van haar carriere te kunnen blijven stoken. Bach en Debussy, het is niet niets. Op deze blog heb ik vaak gemopperd op het feit dat klassieke muziek in de verdomhoek zit. Matthijs van Nieuwkerk heeft ze er al een beetje uitgehaald. Carice lijkt dat nu ook te doen. Op 4 juni in Vredenburg. Er zijn nog kaarten.

We moeten er maar heen, denk ik. Niet alleen omdat we onze eigen troef op de internationale filmmarkt daar tegenkomen, maar ook omdat we daar naar een van de meest ontroerende stukken kunnen luisteren die bekend is: de Vier Letzte Lieder van Johan Strauss. Kan Carice niet op de radio? Met een eigen programma?

Vorige week kwam ‘Goeroegetwitter’ van Bert Overbeek uit. Het leukste een meest leerzame cadeauboek van2010. Voor 14,95 bij de boekhandel te koop.

(De foto die we hebben geplaatst is voor zover wij weten rechtenvrij. Mocht dit niet zo zijn, meldt het dan bij ons dan zullen wij zo spoedig mogelijk een andere afbeelding plaatsen.)

4 gedachtes over “Carice van Houten en haar muziek; 4 juni in Vredenburg

  1. Leuk geschreven. Carice heeft al, samen met haar oom Stefan Stasse, een radioprogramma bij KX Radio (kxradio.nl). Elke dinsdag van 19 – 21 uur. Kwam erachter toen ik kx zat te luisteren.

Geef een reactie

