Morgen naar New York; ik ben niet meer zo van de tent in het niets…

Morgen vlieg ik met mijn vriendin naar New York. Mensen die ik het vertel reageren heel verschillend. Zij die er geweest zijn worden erg geestdriftig en vertellen dat ik absoluut daar en daar heen moet en dit niet moet overslaan. Zij die er niet geweest zijn, maken de indruk dat ze er wel nooit zullen komen.

Een paar jaar geleden wist ik zeker dat ik nooit naar New York zou gaan. Het leek me een drukke akelige stad. Ik hield mij vooral op in de rust van de natuur en zocht die op vakantie ook op. Uiteindelijk moest ik vaststellen dat mijn natuur altijd een beetje in de buurt van een dorp of een stad moest liggen. Ik ben niet meer zo van de camper of de tent weg van de snelweg.

Op steden ben ik naar mate de jaren vorderde steeds verliefder geworden. Je kunt er volgens mij net zo rustig zitten als in de natuur, maar er gebeurt gewoon meer.  New York heeft Central Park en de zogenaamde Villages, bij veel vrouwen bekend van Sex and the City. Rustige omgevingen waar je in de ochtend sfeervolle koffietjes tot je kan nemen, kranten kan lezen, terwijl je mond open valt van al die kunstgrootheden die hier gewoond hebben.

Ik noem een paar namen. Mondriaan was er. Tchaikovsky en Dvorak. TS Eliot. Dylan Thomas. Madonna. Lou Reed komt er vandaan. Andy Warhol. En Walt Whitman, die er vast van overtuigd was dat er na New York niets beters meer kwam in de westerse wereld.

En dan de musea. Er zijn nergens in de wereld zoveel kunstschatten te bewonderen als in New York. Guggenheim, het Museum of Modern Art in Midtown North, het Amerikaanse Louvre: de Metropolitan Museum of Art. Om een greepje te doen.

Het moet een gistende stad zijn; iets wat vooral degenen vertellen die er zijn geweest. Voor anderen zal de associatie misschien liggen in het gebied van Wall Street, de Twin Towers en de money and war reputatie van het land. Of ze hebben gewoon geen zin in een drukke stad in het lichte voorjaar.

Ik wel. Vorig jaar was het Parijs, ook leuk, het jaar ervoor Lissabon en Venetië. Dit jaar New York. Om af te kicken van de afgelopen maanden. Waarin het hard werken was. Een boek. Een boeiende maar energie rovende klus voor de HEMA. Weblogs, interviews, en ook nog een paar coachings- en trainingstrajecten.

Ik ben er aan toe. Aan lui door een stad zwalken. Bij Starbucks op het terras, trendy dineren in Greenwich Village of Chelsea, op adem komen in Central Park en verrast worden door die grote mengelmoes van volkeren die de stad in bezit hebben genomen. Ik heb er zin in. Morgenavond 18.50 Nederlandse tijd landen we. Daar is het dan 12.50. Morgen zal de dag dus 30 uren tellen.

4 gedachtes over “Morgen naar New York; ik ben niet meer zo van de tent in het niets…

  1. Maar de tent in het niets heeft zojuist het luchtruim gesloten, lees ik. Een vulkaan heeft zo’n aswolk over Europa geblazen, dat de reis misschien welk afgelast moet worden.
    Tja, dan moet je maar niet op de natuur mopperen…

  2. Maar een grote geruststelling is dat NY er altijd zal zijn! En ik ga je niet vertellen waar je naartoe moet als je gaat. Gewoon lopen, ontdekken en genieten in deze fantastische stad!

  3. In New York wordt je, als je niet goed oppast, 24 uur geleefd. Laat iedereen maar kletsen. Ga gewoon de deur uit, kijk om je heen en beleef de Big Apple op je eigen manier. Natuurlijk moet je een paar mooie toeristische hotspots zien. het zijn niet oor niets hotspots. Maar verder?? Beleef New York op de zelfde manier als waarop je ook in bijvoorbeeld Amsterdam of Parijs rondloopt. En geniet met volle teugen!

Geef een reactie

