Onderweg naar 4 mei (1): Poëzie voor bij de dodenherdenking

De dichter schrijft weer gedichten. Mijn boek over managementgoeroes is voltooid en zal op 12 mei in de winkels liggen. Dat gaat het vast goed doen, dat boek. Acht dagen voor de verschijning van het boek zal er dodenherdenking zijn. Ik heb een aantal regels geschreven over situaties die samenhangen met oorlog en wreedheid. Een deel is gebaseerd op de televisieserie over Europa van Geert Mak. Dit zijn de eerste twee gedichten. De gedichten gaan over dezelfde situatie, maar het ene is vanuit het perspectief van de onderdrukker, het andere vanuit het perspectief van de onderdrukte.

TV-beeld Servië

1.

De Bosniër die zijn zoon Nerwin riep,

zijn stem verwrongen:

Bij de Serven zijn we veilig Nerwin,

kom maar jongen,

bij je vader ben je veilig

Kom Nerwin, kom naar het dal

waar ze ons verzameld hebben

waar ze onze uitgehongerde lichamen

bewaken met weldoorvoede

goedgetrainde militairen

Kom maar jongen uit het woud, jongen,

hier is het veilig

en neem je vrienden mee

Hij leeft niet meer,

de man die Nerwin riep.

2.

Mijn vader riep

Ik hoorde hoe mijn naam, zijn stem,

een weg zocht tussen de bossen waar we schuilden.

Ik weet nog dat er iets stierf in mijn organen.

Ik nam afscheid van hem.

Ik ga je niet redden, dacht ik,

ik moet voortleven en jouw zaad in mij.

Ik hoorde opnieuw zijn stem tussen de bomen

Nerwin Nerwin

maar ik liet hem overstemmen door het gezang van een vogel.

De vogel die nooit gevangen wordt genomen.

Een gedachte over “Onderweg naar 4 mei (1): Poëzie voor bij de dodenherdenking

Geef een reactie

