De lente komt, de winter was druk

Zo, de lente is er. ’s Ochtends weer fruitshakes maken en boterhammen smeren bij daglicht, met de balkondeur open. Een paar jaar geleden deed de winter half maart nog even vervelend met een flink pak sneeuw maar nu ziet het daar niet naar uit. Even een overzichtje over de  eerste maanden van het jaar.

De eerste periode van 2010 was voor mij druk, maar interessant. Nu zo’n beetje al mijn klanten in verband met de crisis de deuren en beurzen hebben gesloten, moest ik creatief op zoek naar nieuwe uitdagingen. Je kunt tegen opdrachtgevers wel vertellen hoe positief je klanten altijd over je zijn, en ze zelfs referenties sturen, wanneer ze de beurzen dicht houden en de deur op slot, houdt het op.

Ik moest dus iets anders en eigenlijk begon dat al in oktober vorig jaar, kort nadat ik 50 werd. Ik ontwikkelde een cursus over coaching en coachend leiding geven in het charmante stadscafé De Observant in Amersfoort. Dat trok deelnemers. Ervaren coaches coachen en ervaren trainers trainen, dat is altijd leuk voor een ervaren coach. Vooral als de deelnemers enthousiast zijn. En dat zijn ze. Op 8 april is de volgende.

Eindelijk werd ik in 2010 gevonden door een uitgever. Geerhard Bolte van Haystack vroeg me een boek te schrijven over managementgoeroes. Dat moest op 1 april af maar het is inmiddels klaar. Ik heb er hard aan getrokken en ben tevreden met het eindresultaat. Het leest lekker weg en is een mooie en moderne vorm van kennisoverdracht.

Verder was er de HEMA. Een bedrijf met een goede naam, en terecht. De directie vroeg me om plaats te nemen in een raad van drie ‘wijzen’, wat een eer is. Ondernemingsraad, vakbond en het bedrijf liepen vast in een discussie over nieuwe medezeggenschap. Twee maanden hebben wij er wekelijks aan gewerkt, en wij hebben deze week een accoord bereikt over een advies. Het was een boeiende ervaring.

Ik reisde veel in die eerste maanden en ook dat vind ik een leuk aspect van mijn werk. Ik was te gast in de Grolsch-brouwerij in Enschede, gaf trainingen bij de gemeente Texel en Pall in Antwerpen en interviewde directievoorzitters van Flora Holland in Naaldwijk en de CSU.

En dan zie ik mezelf daar binnenkomen, en dan denk ik: je doet het goed, Overbeek, maar je moet nu toch echt weer iets aan je huisstijl gaan doen en aan je persoonlijke presentatie. Een voorbeeld. Deze week moest ik eerst bij de HEMA-bakkerij in Almere zijn en ’s middags in Amsterdam Zuid, vlakbij het WTC.

Ik had daar een ontmoeting met twee bestuursleden van Aureus, de professionele faculteitsvereniging die van die mooie congressen organiseert. Ik zit in de Board of Recommendation en daar liep ik, in mijn groene regenjas en een oude spijkerbroek. Ik had een reden: in zo’n HEMA-bakkerij kan je niet in een sjiek pak aankomen, maar juist in Amsterdam-Zuid, waar de economical fashion de grondtoon is, kan je niet in een groen regenjackie met een spijkerbroek verschijnen.

Ik kan het me allemaal nog steeds permitteren, maar zoals ik me volgens mijn klanten innerlijk onderscheid, zo moet ik me ook uiterlijk onderscheiden en daar gaan we aan werken.

Alles bij elkaar gaan we als externe supplier nog altijd redelijk goed door de crisis. Het vraagt iets meer creativiteit, ook bij het aanbod van producten. En mijn tarieven wil ik laag houden. Ik vind het niet eerlijk om in crisistijd klanten te overvragen. En dat kan je voorkomen door te besparen op PR.

En dan komen er wat vakanties aan. Morgen naar Texel, in april een week naar New York en in mei Zuid-Frankrijk. Daar tussen door lekker aan het werk en een aantal afspraken doen. En werken aan een nieuw verhaal en het herschrijven van een aantal gedichten. Druk genoeg dus.

Geef een reactie

