Nabij kerst in winters Alphen

Vanochtend moest ik van Alphen aan den Rijn naar Utrecht. Met de trein. Maar de trein kwam maar niet. En toen moest ik mijn afspraak afzeggen. De krant sprak van een wanprestatie van NS, maar dat vind ik niet fair. Ik heb een zeer goed jaar gehad met de NS, en dat dit niet kan begrijp ik wel, maar de spoortechniek is kwetsbaar en eigenlijk 19e eeuws. Ik besloot een gedicht te schrijven en foto’s te gaan maken op deze schitterende ochtend. Ik liep door Alphen en alles was een kerstkaart. Het was gemakkelijk een paar mooie platen te maken. Hier zijn het gedicht en de foto’s.

Sneeuw in Alphen.

De vorst kraakt in de kristallen.

Een vader met een slee.

Jongens die het ijs proberen.

Een vrouw die haar hond roept

die in de sneeuw heeft liggen rollen

om zich te camoufleren.

In het park

vallen kou en stilte samen

in goudgeel zonlicht.

Bomen dragen sneeuw op hun takken

en ergens in de lucht

zingt een kerstkoor

amen.


Geef een reactie

