Verlatenheid onder Krammer, storm bij Stavenisse

staRij van Middelharnis naar Bergen Op Zoom, en doe dat via Goeree Overflakkee en Tholen. Je passeert dan een gebied met de naamvan een Duitse popband, Krammer. Daar lagen gisteren in de namiddag in het okeren licht van de dalende novemberzon een paar eilanden te roesten. Vervolgens reden we langzaam over Tholen naar Bergen Op Zoom en zagen wij een eindeloze woeste vlakte, waar water, dijken, huizen en bruggen achteloos verdwaald leken. Soms passeer je een dorp, meestal met een molen en een inspirerende klokkentoren.

Wie, zich verplaatsend op een dijk, over dit waterland uitkijkt, begint te begrijpen waarom leegte en stilte zo diep kunnen binnendringen in de menselijke ziel. Je begrijpt waarom het land vol vogels is, daar.

Wij reden even om, langs Stavenisse. Dat zegt u misschien niets en dat moet maar zo blijven. Daar ligt een Nederland dat elders verloren lijkt. Een café aan de haven op een plek waar ooit een ander café een zanger inspireerde tot een lied over dat kleine café aan de haven.

Een inwoner van Stavenisse leidde me naar het zoute water. Ik keek in de striemende wind, onder een hemel met groteske wolkenpartijen, naar de Zeelandbrug, en toen ik me omdraaide zag ik in de verte, op een ander eiland, de toren van Zierikzee, die me deed denken aan de uitvreter van de schrijver Nescio.

‘Bij eb vallen die gronden droog’ zei de inwoner van Stavenisse ‘Dan kun je oesters halen. Er zijn ook mosselen, maar daar blijven we vanaf’. Vlakbij ons stond een man wormen te steken. Met een riek. Het had een mooi schilderij kunnen zijn uit de tijd van de Haagse School.

Ik keek naar het water dat de eilanden in 1953 zo dodelijk had overspoeld. Ik kon me opeens voorstellen hoe beangstigend dat moet zijn geweest. Plotseling kwam het verhaal tot leven dat in mijn jeugd een geschiedkundig feit was tussen andere geschiedkundige feiten. Ik zag de mensen door water waden en ergens, uit de gierende wind, klonk een klaaglied.

Snel naar de film ‘De Storm’ gaan kijken. Hij draait momenteel, en voor je het weet is hij weg.

Geef een reactie

