Het laatste licht van 2009 in Alphen aan den Rijn

Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van IMG_7171bVorige week verscheen de bundel ‘Vandaag is de rivier mijn bruid’. Het is een verzameling gedichten en foto’s en bovendien een wandeling. De bundel gaat over Alphen aan den Rijn. Ik schreef de bundel zelf. TV West interviewde me en vroeg me waarom nu juist Alphen aan den Rijn. De stad heeft de reputatie lelijk te zijn. Dit beeld is vooral veroorzaakt door de dramatische hoeveelheid nieuwbouwwijken die zijn gebouwd in de 2e helft van de 20e eeuw.

Inwoners van Alphen weten beter. Ze kennen de schoonheid van hun omgeving. De bundel bevestigt dat gevoel. Er is veel schoonheid om hen heen, en zoals je het paradijs meer waardeert als je de hel hebt leren kennen, zo valt de schoonheid je meer op tussen de lelijke bouw die je nu en dan treft.

 

Herschaalde kopie van IMG_7176

 

Ik word er zelfs door geraakt, door die merkwaardige mengelmoes van mooi en lelijk. De contrasten in Alphen zijn uniek en hebben hun eigen karakter. Het lijkt alsof iemand heeft geprobeerd het rustige verleden weg te willen bouwen, maar dat er een sjamaanse godheid is die dat tegenhoudt. Bij wijze van spreken.

 

Herschaalde kopie van IMG_7167

 

Ik maakte een aantal foto’s de afgelopen weken. Een impressie van een stad die veel meer in huis heeft dan mensen op het eerste gezicht denken. Alphen ontdekken is een heel klein beetje schatgraven. Mijn bundel helpt daar bij. Dat was ook mijn doel.

 

Herschaalde kopie van IMG_7147

Geef een reactie

