Wijn op een Griekse vulkaan: wat een verrukkelijk idee!

3CACA9JHRCA7KNAS9CAG7YVATCA08CRJQCA6GRZ6LCAFHQ81WCA6MT5A7CA3FZPF4CAMNHDXYCAL8232YCASW9G12CAMD17E6CAO3SG4YCA6Y8V79CAH99AHECA9F96IPCAX1YXG2CAUMQX2VDonderdag vertrek ik naar Santorini, een vulkanisch eiland in de Egeïsche Zee. Dat is voorlopig de laatste vakantie die ik in 2009 zal maken. Na Australië, Praag, Zuid-Limburg, Parijs en een paradijselijk Grieks eiland is het welletjes. Deze zomer spreidden we de vakanties. Een weekje in juli, een weekend in Parijs en een weekje op een vulkaan, want dat is Santorini. Twee dingen brachten me op dit eiland. Deze zomer overleed een vriend van me, die aan het begin van de jaren negentig op vakantie was naar Santorini.

Hij vertelde daar zo levendig over, dat ik hem in mijn herinnering voor me zie met het eiland op de achtergrond, terwijl hij zijn verhaal toch echt deed op de 16e verdieping van het 4e hoofdgebouw van de Nederlandse Spoorwegen. Jan Berk, zo heette hij, vertelde vol overgave over de panorama’s van Santorini, en het is me altijd bijgebleven.

Ik weet niet wat u doet op uw vakantie, maar ik zorg altijd voor een goede afwisseling van bewegen en zitten. De omgeving verkennen, een beetje hardlopen, lezen en schrijven. En dan vergeet ik de talloze momenten die ik met mijn geliefde op de terrassen zal doorbrengen.

Dat laatste schijnt op Santorini iets geweldigs te zijn. De uitzichten vanaf de top van het eiland overzien een imposant deel van de archipel. Dat je daarbij bovenop een vulkaan zit, gaat de pret natuurlijk alleen maar verhogen.

Want Santorini is een vulkaan, en toevallig heb ik deze zomer veel over vulkanen gelezen. Stel je de krater van een vulkaan voor. En dan met name de randen van die krater. Want in de krater zelf staat zeewater. Santorini vormde eerst één stuk land met de eilanden die nu recht tegenover het eiland liggen. Daartussen ligt een gat van 500 meter diepte dat gevuld is met koud zeewater.

Dat koude zeewater zorgt voor dauw op de hellingen, waardoor wijnbouw mogelijk is. Dus er zal ook wijn worden gedronken. En wát voor wijn. Van Santorini komen de beste Griekse wijnen. Dus hoe zie ik het nu voor me? Dat ik straks op een vulkaan zal zitten, met een glas wijn, kijkend over de verre zee en lezend in een boek dat ik vanmiddag kocht van Imme Dros, die een aantal Griekse mythen heeft vertaald.

Ik zal me hoe dan ook geen Odysseus voelen, die door de archipel zwierf, verlangend naar zijn geliefde, want mijn geliefde is bij me, daar. Wel zal ik af en toe even aan Jan Berk denken, aan zijn verhalen, aan de dingen die ik van zijn leven mocht zien.

Het moet iets prachtigs gaan worden.

Geef een reactie

