De Zwolse Jordaan

arletteLentenachtsmartlappen in Assendorp schreef ik op 29 april 2007 op mijn toenmalige weblog. Het artikel ging over Arlette Swartjes. Vandaag veel aandacht op deze weblog voor de zangeres, actrice en kookkunstenares. Want gisterenavond, toen de wereld zich verplichtte aan een last tribute voor Michael Jackson, won ze samen met haar kookmaatje Mirjam Egberts het programma Herrie aan de horizon.  Dit artikel is uit de oude doos, en zo meteen plaats ik er nog één van vandaag.

Ik woon in Assendorp. Assendorp is de Jordaan van Zwolle. Het is een laat 19e eeuwse arbeidersbuurt en iedereen die iets van geschiedenis weet, weet wel hoe homogeen dergelijke wijken waren. Assendorp is altijd de buurt gebleven van het bruisende leven in Zwolle. Er wordt  veel georganiseerd. Studenten, kunstenaars en yuppen wonen zij aan zij in vreedzame harmonie. Vrijdagavond 27 april waren er in onze straat ineens 2 feestjes. Een barbecue en verderop in de straat vierde Arlette haar 30e verjaardag. Tegen middernacht voegden de feestjes zich samen en dat werd een prettige vermenging van sferen. Bij de vuurkorf werd datgene gedaan, wat vroeger in Nederland overal een normaal straatbeeld was. Er werd gezongen. En goed gezongen. Vier-, vijfstemmig. Hollandse evergreens. Meegalmers, zeg maar. Het levenslied. Het waren Arlette Swartjes en haar vrienden die verantwoordelijk waren voor deze unieke avond, die je rustig zou kunnen beschouwen als een avond van spontaan straattheater, want de performance van de zangeressen mocht er zijn. Arlette woont bij me om de hoek. Ze was me al vaker opgevallen vanwege haar open blik. Ik wist dat haar vriend in een bandje speelde, maar veel vrienden spelen in bandjes en al die bandjes hebben het gevoel dat ze de rest ontstijgen, wat maar hoogstzelden het geval is, en ik kan het weten want ik ken heel wat pop- en rockbandjes en concertmusici en speelde zelf ooit in een bandje. Maar terug naar Arlette Swartjes. Ze is goed in koken. Wereldkampioen snertkoken. Echt waar. Google haar naam maar eens. Wereldkampioen snertkoken. En bovendien heeft ze een eerste prijs gewonnen als amateurkok, waardoor ze voor een leuk bedrag boodschappen mag doen, zonder ze te betalen. Ze heeft ook een cabaratesk duo, maar wie daar iets van wil weten moet het maar laten weten. Dan leg ik het contact wel. Tussen de vrienden van Arlette lopen een paar musici met kwaliteit rond. Hierdoor werd de samenzang geweldig. Niets prettiger dan een paar uiterst hippe en non-conformistische twintigers die ‘Ik voel me zo verdomd alleen’ door de nachtelijke straten van een oude arbeidersbuurt galmen. Toen ontstond ook de associatie met de Jordaan. In de eerste helft van de 20e eeuw zijn daar heel wat foto’s gemaakt van zingende mensen. Er werd wat af-gesmartlapt in de Amsterdamse volksbuurt. Ik heb het als een groot genoegen beleefd om getuige te mogen zijn van een moderne variant hiervan. Bij mij om de hoek. In Assendorp. Soms zoek je dingen die dichterbij zijn dan je denkt.

Geef een reactie

