Lokale pers Groene Hart kondigt Bert’s nieuwe bundel aan

Herschaalde kopie van IMG_6547bDeze week staat het nieuws in de kranten van Het Groene Hart: Bert Overbeek bereidt een dichtbundel voor over Alphen aan den Rijn. Alphen CC en het Algemeen Dagblad besteden aandacht aan de bundel, die als een opvolger kan worden gezien van ‘Schelmenschuim en kroeggekuier’. De bundel zal waarschijnlijk ook foto’s bevatten die ik van Alphen aan den Rijn heb gemaakt. Een ander idee is dat locale beeldend kunstenaars een bijdrage leveren aan de grafische kant van de bundel.

Op dit ogenblik werk ik aan de gedichten (15 zijn er af!) en zoek ik naar sponsors voor de bundel. Mochten die er niet komen, dan zal het boek worden uitgegeven bij PS Publicaties, mijn eigen uitgeverij. Dan moet het iets goedkoper, wat wel jammer is, maar als het niet anders kan, dan moet het maar zo.

De bundel bevat (net als bij Schelmenschuim) weer een routebeschrijving. De gedichten zijn veelal niet te zwaar van toon, soms misschien wat melancholisch vanwege tijden die nooit weer keren, maar over het algemeen toegankelijk en goed te lezen. Het is de bedoeling om de bundel in de loop van 2009 uit te geven.

De pers presenteert me als een inwoner van Alphen aan den Rijn. Dat ben ik natuurlijk niet. Ik ben Zwollenaar, maar ben  erg vaak bij mijn Alphense vriendin. Mijn huis staat in Zwolle, maar ik ben zo vaak in Alphen dat ik me een erg goed beeld van stad en locaties heb kunnen vormen.

Mijn Alphense activiteiten zullen zich niet beperken tot het schrijven van een bundel. Ik wil hier in het centrum van het Groene Hart de poëzie een nieuwe injectie geven. Hoe? Dat zal vanzelf duidelijk worden de komende tijd.  Een tipje van de sluier: ik zal het komende jaar een poëziecursus gaan geven. Geïnteresseerden kunnen zich wenden tot: pitcher.support@hetnet.nl)

Het initiatief tot de bundel wordt van harte toegejuicht door wethouder en loco burgemeester van Alphen aan den Rijn, Robert Blom. Op dit ogenblik zijn een negental bedrijven uit de regio benaderd, waaronder de VVV. Zij hebben onder meer de ambitie om het Groene Hart tot een toeristisch aantrekkelijke locatie te maken. Deze bundel zou daar erg bij kunnen helpen.

 Alvast een gedicht.

 

‘zegersloot. de junizon verrijst in windstil water.

niets gebeurt. het is nog vroeg.

slechts de vogels wentelen in geluid.

 

vandaag, bedenk ik, is de zon mijn bruid.

als alles stil blijft trouw ik honderd keer.

lachend, spelend, vol ideeën

om alles anders, beter te doen.

 

dan komt een wolk

en pikt een reiger kringen in het water.

de zon verduistert. de reiger herstelt het alledaagse

en bederft een huwelijk dat niet eens begon.’

 

Herschaalde kopie van IMG_6596

(Copyright foto ‘Zegersloot, zomermorgen: Bert Overbeek, 2009)

Geef een reactie

