Het grensvlak van poëzie en proza: ‘Onder de Renkumse Hogenkamp’

gele korenVriendschap. Een prachtig woord. Maar het is niet altijd zo mooi als dat het klinkt. Ik heb er niet altijd even goede ervaringen mee. Maar toch ook wel weer een aantal positieve. Gelukkig maar. Eén van de mooiste vriendschappen is ook een van de oudste. Veertien jaar trokken we met elkaar op, veertien jaar waren we gebrouilleerd. Maar gisteren liepen we langs een onnederlands korenveld in Renkum. Kuierend. Vredig. Toevallig ook nog eens de lievelingsplaats uit mijn kleutertijd. Lees mee met ‘Het gele koren’, een tekst tussen proza en poëzie  

i.

 

het gele koren. hij zei dat wij in nederland te weinig van zulke landschappen hadden. dat we daarom geen periode van romantiek hadden gekend in ons land. misschien daarom, zei hij. het gele koren lag als een adembenemende herinnering tegen de eikenmassa met zijn loof in indringend groen. indringend want ik stond hier als kleuter vaak. ik vluchtte voor mijn oma. ze vitte als een heks en alleen op mij. ik vluchtte naar deze plek. de enige plek in nederland die romantiek kon wekken.

 

ii.

 

het gele koren onder het groene eikenloof werd een verlangen. ik zocht het overal terug maar kon het niet meer vinden. hij zei dat we te weinig van zulke landschappen hadden. hij zei dat we daarom geen periode van romantiek hadden gekend. ik zei ik wel. ik was hier heel mijn jeugd. en ik versmolt ermee. het landschap is een landschap maar het troostte me. dan zal het daardoor komen, zag ik hem denken, dat jij graag iets aan de werkelijkheid toevoegt en dat ik de toevoeging verwijder.

 

iii.

 

het koren glooide geel onder de oranje avondzon. het glooide geel mijn kleutergeest binnen en spoelde het oordeel van mijn oma weg. jij moet eens ophouden een rol op te eisen, had ze gezegd. jij moet er nu maar eens niet zijn. maar het geel glooide de woorden weg.  

 

iv.

 

hij, die dat van de romantiek zei, ik had het ooit in mijn hoofd gehaald hem te verwerpen. en hij had, hij had dat toch vergeven. wat iemand typeert, wat iemand groot maakt. we liepen samen door het koren.

als vrienden van weleer.

als vrienden

weer.

 

hij zei, en ik zag zijn middelbare leeftijdschouders breken in het bleke licht, dat hij alleen in frankrijk nog koren zag. dat het hier tussen mijn herwonnen romantiek groeide, dat verbaasde hem. hij plukte een halm, hij deed dat daadwerkelijk, en stelde vast dat het nog te vroeg in het jaar was om er een korrel uit te halen.

 

ik was blij dat hij het zei, dat hij er weer was. uit mijn geschiedenis teruggekomen.

een vriend.

mijn vriend.

 

v.

 

had ik hem gehaat? hij was wie ik moest zijn. hij had mijn rol geroofd. ik wilde koning van het koren worden. want toen ik nog niet was, moest ik nodig nog iets worden. misschien had ik dat gehaat. niet hem.

 

 

vi.

 

we gingen langs de beek. hij sprak over zijn dochter. een mooie beek is zij, zei hij. ik lachte. er is hier in het bos ook nog een nachtegaal, wist ik maar hij hoorde het niet, dacht aan zijn dochter.

achter mijn huis stroomt de beek naar de rijn, zei hij. ‘de rijn’ klinkt altijd groter dan hij stroomt.

hij bleef over zijn dochter spreken, ‘toch een enigskind, net als de rijn’. ze heeft fantasievriendjes. stoespel en staspel. ze roept ze als ze met haar voeten door de aardbeienstruiken stroomt. en als ze door het gele koren gaat.

ik heb hem ooit verworpen, want hij had mijn rol geroofd.

een vriend.

mijn vriend.

weer mijn vriend.

dit is zijn rechtvaardig loon. de halm die hij plukte uit mijn verwerping. het gele koren neemt ons op in de gebleekte zon. het heeft geen koning nodig. het kan ook zonder hem wel romantiek beloven.

Geef een reactie

