Effe aandacht voor Corelli

corOmdat er overal zoveel aandacht is voor popmuziek, richt ik me op mijn weblog meer op klassieke muziek, ook al omdat ik mensen vaak hoor zeggen dat ze wel van klassiek houden, maar nooit weten waar ze hun favoriete muziek moeten vinden. Vandaar dat ik op deze blog af en toe een filmpje zal plaatsen met een concertje van een paar minuten, meestal ter introductie. Deze keer Angelico Corelli. Een van mijn favoriete componisten is Angelico Corelli. Buiten Bach is er geen componist die zo veel verfijning in zijn muziek weet te leggen. Altijd weer zit er in zijn frivoliteit een soort triestheid, waardoor je niet weet of je moet lachen of huilen. Met name zijn Concerti Grossi zijn de moeite waard. Op het ‘Concerto Grosso nr 4 in D major’ schreef ik een aantal gedichten. Bovendien hielp het me om in 2007, toen mijn vader stierf en mijn toenmalige geliefde me verliet, om de tranen te laten komen wanneer dat nodig was. Het stuk is nu zo ongeveer op mijn ziel geëtst.

Een gedicht dat ik op genoemd concerto grosso schreef.

‘Schommelt je stoel aan een koel meer,

waar niemand meer spreekt of eet.

Hoe vaak heb je een klaaglied aangeheven

op de eentonigheid van dagen

waar je nu naar terugverlangt?

Schommelt je stoel de laatste ademtochten in.

Een vrouw vol vroeger

Weduwe

Wees

Alle beloften ingelost

Al het verlangen verzadigd

en zelfs de verzadiging ging voorbij.

Op het koele meer sluiert de nevel

van een leven weg.  

Nageslacht lepelt de dagen uit

met werk en verplichting.

Te zelden bereikt hen

het gekraak van je stoel.’

Ik heb een clip bijgevoegd van het stuk dat pas na 3.30 komt. Het stuk daarvoor is wel aardig, maar grijpt me minder. (Je kunt in één keer door naar die 3.30)

Geef een reactie

