Vadergedicht

imagesDe relatie tussen vaders en zonen komt nogal eens voor in de literatuur. Toergenjew noemde een van zijn boeken letterlijk zo. Kafka schreef een brief aan zijn vader. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Ik schrijf sinds de dood van mijn vader in juni 2007 van tijd tot tijd een vadergedicht.

nu je dood bent zoek ik je nog wel eens terug

op een foto die ik vroeger burgerlijk noemde

of truttig. een oude man zonder pretenties,

met een glas bier voor zich op een tuintafel,

de verkeerde bril, de verkeerde blouse.

 

wat zag je toen je daar zo zat?

je vader? je moeder? het dorp van je jeugd?

de vogels misschien? of onze strijd van vroeger?

 

ja, wij hebben gevochten. jij en ik,

de liberale kortgekapte militair

en de langharige pacifist.

we vochten nooit om hoe het was,

altijd om hoe het zou moeten zijn

en nooit zou worden.

 

een vader die zijn zoon naar nijenrode wilde.

een zoon die zijn vader

niet meer wilde horen zeggen

dat het zo terecht was

dat de jantjes in de sixties

de hippies van de dam veegden.

 

en zo raakten we bij elkaar vandaan,

als jij nou dit, als jij nou dat.

 

vandaag heb ik gezeten met een glas bier op de tuintafel.

ik keek naar mijn spiegelbeeld.

ik herkende je, stond op, reikte mijn armen naar je uit,

en liep naar je toe,

 

ik stootte met mijn kortgeknipte hoofd

tegen het koude dode raam.

Geef een reactie

