Regels in de zon voordat ik naar Praag ga waar het regent

dode visMorgen vertrek ik naar Praag. Voor vier dagen. Just for fun. Nog maar een paar regels om de lezer niet geheel alleen te laten de komende dagen. Ze zijn al 1 1/2 jaar oud, maar ik heb ze uit het oog verloren nadat ik ze had geschreven. Hier komen ze.

1.

boven het lege groen

een droomloos vlak

onder de horizon

 

daar dragen de grijzen zwaar

en in het land drijven de schapen

als trage schuitjes

 

grijzen, groen, wolwit,

en dan dat bed met waxinelichtjes

in een oude kerk

 

en dat naakt

in de banken

van de ouderlingen

 

2.

ik had veel verdiend

maar alles uitgegeven

als het om geld gaat

word ik een beetje bijziend

dan roep ik vol bravour

geld mot rollen

 

je leeft maar een keer

en te snel ben je dood

dan wapper ik met flappen

laat een kellner rondjes tappen

 

kijk pas later naar mijn saldo

en sta wanhopig rood

 

3.

de zon scheen uit een ingewand die dag.

ze was maar half verteerd.

een chirurg die een ontsteking zag

had haar snel geopereerd

 

en toen het wolkenlichaam openlag

brak de zon er zwakjes uit

en naar beweerd werd door getuigen

maakte ze zelfs geluid.

 

en dan nog een die ik net schreef op het castellumplein van alphen aan den rijn

4.

een dode vis in zegersloot

op zijn zijde in het riet

wat is hij groot

zijn oog wijd open

net of hij iets ziet

maar de zon onthult:

de vis is dood

Geef een reactie

