Spookachtig mooi: het onweer in Noordwijk

Herschaalde kopie van IMG_5869Het schijnt zo te zijn dat ik met noodweer altijd uithuizig moet wezen. De belangrijkste ervaringen op dit gebied was de winter van 1978/1979, toen ik met de trein ergens in het noorden stond en het land werd overvallen door sneeuwbuien. In 1990, zo rond 26 januari, woedde er een orkaan over Nederland, die toen al werd geïnterpreteerd als een klimaatverandering. Ik was in Amsterdam en kon niet meer naar huis. Ik ging wandelen, iets wat tegenwoordig sterk ontraden wordt, maar vond het heel spannend en kwam een cameraploeg tegen van de locale televisie in Amsterdam.

Ook maandag 25 op dinsdag 26 mei was ik niet thuis. Ik verbleef in Huis ter Duin in Noordwijk, waar ik een training gaf. Op de 8e verdieping van het hotel, met zeezicht, zag ik in de verte een onweer komen, dat volgens de krant maar één keer in de vijf tot tien jaar voorkomt. Toen ik een sigaartje ging roken buiten het hotel, barstte het los. De windstoten waren adembenemend.

Ik had geluk. Want ik had de camera bij me. En ik maakte foto’s. Ik plaats er een paar bij dit artikel.

Een impressie van een griezelige maar wonderschone avond. Geniet mee.

Herschaalde kopie van IMG_5875

 

Herschaalde kopie van IMG_5878

 

Herschaalde kopie van IMG_5925

 

Herschaalde kopie van IMG_5929

(c) 2009, Bert Overbeek; alleen te gebruiken met bronvermelding.

3 gedachtes over “Spookachtig mooi: het onweer in Noordwijk

  1. Ja, de angst is dan eindelijk geweken. Net als het verdriet. Alle nare dingen gaan voorbij. Ook dat is een troost. Soms denk je dat iets of iemand je leven is en dan blijk je je achteraf vergist te hebben, en dan is het niet meer erg. En dat geldt ook voor angst. Soms maak je je druk voor iets dat je nooit zal treffen. Dat had ik met de bliksem. Nu niet meer. Dus bij onweer loop ik bij voorkeur door open velden en langs de zee (-:

Geef een reactie

