Zwolse stadsdichter vandaag benoemd

boukesVanmiddag om half 5 beëdigt Zwolle zijn nieuwe stadsdichter. Dat wordt Alet Boukes, die een nek-aan-nek-race won met ondergetekende. Daar was ik even goed ziek van, maar ik heb mezelf bij elkaar gepakt en zal de komende jaren verder mijn poëtische sporen trekken.

Mocht het misverstand zijn ontstaan dat ik het Alet niet gun, dan ontmantel ik dat nog maar een keer. Ook mopper ik niet op de gemeente vanwege de jurysamenstelling. De werkelijkheid is dat het stadsdichterschap niet naar mij gaat.

Daar kan ik narig van worden, maar dat laat ik liever aan anderen, zoals Bouke Vlierhuis, die erg moppert over deze dingen. Het helpt mij echter niet verder op mijn paden om procedures ter discussie te gaan stellen. Bovendien ben ik geen politicus, maar schrijver, en dan schrijf je in plaats van procedures aan te kaarten.

Daar is bovendien de pers voor. Hemmy van Reenen leverde een knap staaltje van journalistiek door dagen voor de beëdiging van de stadsdichter haar identiteit te achterhalen. Hij citeerde daarbij een paar ‘teleurgestelde’ dichters, waaronder ik.

Dus nog één keer: ik was teleurgesteld, vind het nog steeds jammer dat ik geen stadsdichter ben geworden, maar gun het Alet Boukes van harte. Vanmiddag om 14 uur ben ik uitgenodigd door de gemeente Zwolle, om mijn zienswijze op de stadsdichtersprocedure te geven. Ik vind dat zorgvuldig. En als aan het einde van de dag alles achter de rug, wacht me een nieuw project. Want dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe dichtbundel van me verschijnt, dat moge duidelijk zijn.

Geef een reactie

