Helen Levitt, 95 jaar New York

levittDe Volkskrant had vanochtend een necrologie over Helen Levitt. Je hoeft je niet te schamen als die naam je niets zegt. Levitt is een fotografe die steeds beroemder werd de laatste jaren. Ze komt uit New York en is in de 95 jaar van haar leven weinig weggeweest uit die stad.

Levitt fotografeerde straatbeelden uit de lastige wijken van New York. Veel in zwart-wit, al ontbrak de kleur niet. De Volkskrant noemde haar de ‘fotograaf van de stoeprand’. Wie ze wil bekijken, moet maar even googlen op haar naam. Ze hebben iets intrigerends.

Ik kende haar niet. Niet gek, ik ben een kunstliefhebber, geen –kenner. Van fotografie weet ik bovendien weer minder dan van andere disciplines. Maar de foto’s die de Volkskrant toonde, mochten er zijn, en toen ik haar werk bekeek op internet, dacht ik, ik moet mijn lezers (zijn die er?) attenderen op deze fotografe.

De beelden zijn zoals dat heet ‘uit het leven gegrepen’. Ze hebben de ontwikkeling vastgelegd van een 20e eeuwse Amerikaanse wereldstad en laten ons zien hoe snel het kan gaan met modes en trends. En het is misschien wel interessant om te beseffen dat alles vervliegt en geschiedenis wordt, vooral modes.

En dat het mooi is om dat vast te leggen, momenten pal voor de voet. Want veel grote kunst ontstaat niet ver van huis, maar om de hoek. Het blijft fascinerend om naar mensen te kijken die iets doen, of van hot naar her onderweg zijn, en foto’s bieden die mogelijkheid. En is er iets fijner, dan dat de fotograaf ‘poëtische elementen’ ontwaart in het alledaagse, zoals de Volkskrant dat uitdrukte.

Lekker even nagenieten van Helen Levitt dus. Gewoon op internet. Tijdens het surfen. Tussen de zonnestralen van deze pasgeboren lente door. Alles gaat voorbij. Maar het manifesteert zich niet voor niets. Dus geniet ervan.

Geef een reactie

