Uit ‘Graf vol bloesems’

bloeIn een gedichtencyclus die ik schreef van 2006-2008 onder de werktitel ‘Graf vol bloesems’ trof ik het volgende aan. Het heeft alles in zich om optimisme te scheppen in een regenachtige tijd als deze. Ik schrijf dit type gedichten in toenemende mate aan mijn vader, die in de zomer van 2007 overleed.

De lente, die vorig jaar nog als

je stervensprélude tussen bloesem

talmde, lijkt bevrijd van dood,

verlies van een geliefde en

een jaar dat afbraak

roerde door alles wat gebouwd werd

 

Niets werd nieuw, niets brak

uit de knoppen zonder een geur

van rotting, maar nu pingelde

het jonge blad op een verlangen naar

de liefde in de struiken

 

Ik neuriede het lied dat uit de

zoete geur van vers voorjaar brak

en vergat

wie mijn dode vader was

en wie mijn ontrouwe geliefde

 

Er ging iets van geboorte

mee op de wind, ik zag paddestoelen

afbrokkelen in de zon,

schimmels en rottingsvocht stroomden

mee met de jonge beek

 

Nu zong het zoetgeurende lied

zich door mijn klaagzangen heen

en vlogen de beloftes

fluitend rond, op zoek naar

troost om te bevruchten.

 

De lucht schudde gul zijn licht uit

over de graven die  

-niet langer grauw-

hun prachtig groene mossen toonden,

 

grafmossen die fluisterden

dat daar, benoorden die heuvelrug,

niet ver meer van hier,

een nieuwe liefde me zou omarmen.

 

Een gedachte over “Uit ‘Graf vol bloesems’

  1. Bert, wat een prachtig gedicht! Ik ben erg benieuwd naar de andere gedichten over je vader.
    Wel een beetje jammer dat de grijze letter zo slecht leesbaar is op de zwarte achtergrond. Heb je dat bewust zo gedaan?

Geef een reactie

